Positive Behavior Support (PBS) binnen het pabocurriculum

Tijdschrift Velon Jaargang 2013 | Editie 2 | 05 juni 2013

Auteur(s): Elsbeth Ruiterkamp & Cathy van Tuijl

Word lid van de Velon om tijdschriften te kunnen downloaden.

Samenvatting

Samen met leerlingen, leerkrachten en ouders een positief schoolklimaat creƫren, waarin gewenst gedrag wordt bevorderd cq gedragsproblemen worden voorkomen. Dat is waar Positive Behavior Support (PBS) voor staat. In het kader van Passend Onderwijs zou PBS een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de pedagogische handelingsverlegenheid die we waarnemen bij met name beginnende leerkrachten t.a.v. ongewenst gedrag (Goei & Kleijnen, 2009). PBS is sterk gericht op bevorderen van gewenst gedrag bij leerlingen, zodat elke leerling kan profiteren van het geboden onderwijs (Golly & Sprague, 2009).
De aanpak is gericht op alle leerlingen. Binnen het pabocurriculum van Hogeschool Edith Stein (HES) in Hengelo hebben studenten in de werkplekbekwame fase (derde studiejaar) vanuit het vak pedagogiek/ onderwijskunde ervaren welke bijdrage PBS kan leveren aan een positief onderwijsklimaat waarin zowel de leerling als de leerkracht het best tot haar recht komt. In dit artikel wordt beschreven op welke wijze PBS binnen het pabo curriculum is ingezet en aangeboden.

Lid worden?

VELOV